Obchodní akademie Tábor
Obchodní akademie, Tábor, Jiráskova 1615

Štúrovo (Slovensko)

Setkání projektu ESCAPE – Štúrovo (Slovensko)
4. – 10. října 2015

V neděli 4. října 2015 se nás, 12 studentů školy, sešlo na autobusovém nádraží v Táboře a vyrazilo do slovenského Štúrova. Po příjezdu jsme se na večeři poprvé setkali se studenty z ostatních zemí a setkání bylo zahájeno.

V pondělí jsme vstávali na půl osmou. V kavárně, patřící k penzionu, na nás čekala snídaně. A poté jsme společně vyrazili do školy, abychom se více seznámili s ostatními studenty. Každý z nás dostal kartičku se svým jménem a státem, ze kterého přijel. Kartičky měly odlišné barvy, podle kterých jsme se později dělili na skupinky. Na seznámení byla připravená hra, kdy každý z nás dostal jeden lísteček a na něm měl jméno jednoho ze známé dvojice. Úkolem bylo najít druhého člena dvojice, zjistit jeho skutečné jméno, stát, ze kterého přijel a jeho koníčky. Ještě dopoledne nás na radnici přijal starosta Štúrova a seznámil nás s životem ve městě (výbornou angličtinou). Odpoledne jsme se rozdělili do skupinek podle barev a šli si projít historické centrum. Slovenští studenti nám ukázali pár krásných míst, např. Dunaj oddělující Slovensko od Maďarska. Po návratu do školy následovaly prezentace o národních parcích. V šest hodin jsme vyrazili na vynikající večeři do restaurace El Camino.

V úterý byl naplánovaný výlet na vodní dílo Gabčíkovo, ležící asi 1 km od stejnojmenné obce. Dorazili jsme tam po asi tříhodinové cestě a měli jít hned na plavbu po Dunaji, abychom viděli, jak toto vodní dílo vypadá. Kvůli nepříznivému počasí jsme ale na loď nemohli, a proto jsme šli na přednášku, kde nám moc milá paní popsala, jak dílo vznikalo a jak vše funguje. Po přednášce jsme se vrátili k lodi a konečně vypluli. Plavba lodí byla skvělá, i přesto, že bylo docela chladno. Vyrazili jsme zpět směrem ke Štúrovu, ale před příjezdem jsme udělali ještě jednu zastávku. Navštívili jsme Château Béla. Nádherný zámek, kde se nachází nejen krásné místnosti a sály, ale také masáže, sauny a obrovské zahrady plné růží.

Ve středu jsme vyrazili do školy, kde jsme dělali prezentace o předchozích dnech, ale ještě předtím nás učitelé partnerských zemí zajímavou formou seznámili s tématem ekologie. Odpoledne jsme šli pěšky přes hranice do Maďarska, kde jsme navštívili muzeum vody, které bylo zajímavé videem i různými pokusy s vodou, a baziliku Esztergom. Odvážlivci si mohli krásné okolí vyfotit z vršku kopule.

Ve čtvrtek ráno jsme chvátali k autobusům, abychom v nich strávili další tři hodiny při cestě do Bratislavy. Dopoledne jsme si prohlédli hrad, historické centrum, náměstí, krásné kavárny a restaurace, které byly ukryté v uličkách. Odpoledne jsme dostali rozchod v nákupním centru Eurovea. Potom následovalo dlouhé čekání v dešti na autobus, a když přijel, byli jsme rádi, že se vůbec dostaneme zpátky k hotelu, neboť měl rozbitou spojku.

Pátek byl poslední den, kdy jsme měli program, takže jsme dokončovali výstupy ze všech dnů a nakonec je prezentovali. Odpoledne bylo dle naší režie. Shodou náhod tu měli zrovna výroční jarmark Šimona a Júdy. V podstatě to bylo podobné naším Táborským slavnostem, jen byl větší a navíc měli obrovskou pouť. Na večeři jsme šli na společnou pizzu a zbytek večera si každý užil tak, jak chtěl.

V sobotu ráno jsme se rozloučili, dostali certifikáty a ukončili setkání. Domů jsme se vrátili po dlouhé cestě okolo šesté večer.